Doel van de assessment: Assessments helpen jongeren om over hun onderwijs, opleiding en werkgelegenheid zinvolle beslissingen te kunnen nemen. Omdat veel jongeren de zelfkennis over hun sterke en zwakke punten missen, kan een besluitvorming over hun carrière uiterst moeilijk zijn. Zij kunnen vanwege oppervlakkige redenen zoals “Mijn vriend doet het ook een verdient een hoop geld aan de verkoop van huizen” of “Er is een ernstige vraag naar verpleegkundigen en ze worden goed betaald” een baan selecteren. Deze oppervlakkige beslissingen kunnen leiden tot het selecteren van niet-compatibele carrières, die mogelijk ook niet duurzaam zijn. Assessments helpen bij het identificeren van de persoonlijkheid van iemand op het gebied van interesses, vaardigheden, talenten, waarden en temperament, wat kan helpen bij het bepalen van welke carrièrerichting de geschikste zou kunnen zijn. Men moet echter nooit een assessment-tool gebruiken zonder de tussenkomst van een deskundig persoon, zoals een werknemersbegeleider of een studiebegeleider, als je een student met een graad bent. Een assessment kan worden afgenomen met de hulp van een studiebegeleider, die aan kan geven welke carrièrerichting geschikt voor een student kan zijn en dus ook kan helpen bij de selectie van de vakken tijdens de studie. Op dezelfde manier kunnen middelbare schoolstudenten zo ook op basis van een vooraf bepaalde carriererichting bepalen welke cursussen ze moeten volgen en welke vakken ze moeten behalen. Pas op met assessments: Hoewel assessments en testen nuttige hulpmiddelen kunnen zijn, kunnen ze ook veel kwaad doen als de persoon geen adequate hulp krijgt bij het vaststellen van de relatie tussen de begeleider en de klant, het selecteren van de instrumenten en het interpreteren van de testresultaten, die naar voren komen. Veel klanten zien hun relatie met de begeleider als een hiërarchische relatie. Zij verwachten dat de begeleider hun adviseur is en dus een ondergeschikte adviserende rol speelt. Dit zou niet zo moeten zijn. Er moet juist sprake zijn van een samenwerking en de relatie moet gelijkwaardig worden opgebouwd. Sommige klanten kunnen, als ze lage testscores van de beoordelers ontvangen, ontmoedigd raken. Ze kunnen zichzelf dan als onbekwaam of niet goed genoeg gaan zien en hun vaardigheden ver onder de werkelijke niveaus gaan inschatten. Begeleiders moeten kunnen omgaan met deze houdingen en de juiste woorden gebruiken bij de interpretatie van de resultaten. De waarheid over assessments: Assessments en testen worden niet zozeer afgenomen om een persoon te evalueren, maar meer om ze te helpen bij het nemen van beslissingen over hun loopbaan. Deze fundamentele waarheid moet worden begrepen, zodat klanten de juiste houding kunnen innemen en de testresultaten volledig kunnen begrijpen. Neem niet zomaar de testresultaten aan voor waar en ga er niet zomaar van uit dat ze statisch zijn. Geloof niet dat de resultaten de persoon vertegenwoordigen en dat er in de toekomst niets kan gebeuren, dat dit zal veranderen. Deze testresultaten en assessments moeten een beginpunt zijn van een reis vol carrièrexploratie en als bron worden gezien, die vitale informatie geeft om toekomstige carrièrebeslissingen te kunnen nemen.
|
http://www.ivpp.nl/assessment/ |
Hoe jonge mensen profiteren van assessments en testen
