Consumentengedrag is een onderzoek naar hoe individuen, groepen en organisaties goederen, diensten, ideeën of ervaringen kiezen, kopen, gebruiken en weggooien om aan hun behoeften en behoeften te voldoen. Marketeers moeten de theorie en realiteit van consumentengedrag volledig begrijpen. Het koopgedrag van consumenten wordt beïnvloed door culturele, sociale en persoonlijke factoren. Onder hen hebben culturele factoren de meeste invloed. Culturele factoren Cultuur, subcultuur en sociale klasse zijn bijzonder belangrijk voor het koopgedrag van consumenten. Cultuur is de fundamentele determinant van iemands wensen en gedrag. Via gezinnen en andere belangrijke instellingen worden kinderen die opgroeien in de Verenigde Staten beïnvloed door waarden als prestatie, succes, activiteit, efficiëntie en gebruiksgemak, vooruitgang, materieel comfort, individualisme, vrijheid, extern comfort, humanitair gedrag en jeugd. 3 Mensen die in een ander land zijn opgegroeid, hebben mogelijk verschillende opvattingen over zichzelf, hun relaties en rituelen met anderen. Marketeers in elk land moeten veel aandacht besteden aan culturele waarden om te begrijpen hoe ze bestaande producten het beste op de markt kunnen brengen en kansen voor nieuwe producten kunnen vinden. Elke cultuur is samengesteld uit kleinere subculturen met een meer specifieke identiteit en socialisatie voor hun leden. Subcultuur omvat nationaliteit, religie, etnische groep en geografisch gebied. Wanneer subculturen groot en welvarend zijn, ontwerpen bedrijven meestal speciale marketingplannen om ze te dienen. Bijna alle menselijke samenlevingen vertonen sociale stratificatie, meestal in de vorm van sociale klassen, een relatief homogene en blijvende scheiding in de samenleving, een hiërarchische organisatie, met leden met dezelfde waarden, interesses en gedragingen. In de Verenigde Staten definiëren de klassieke vertegenwoordigers van de sociale klasse zeven oplopende rangen: lagere dieptepunten, hogere dieptepunten, arbeidersklasse, middenklasse, hogere middenklasse, lagere hogere klasse en hogere hogere klasse. Leden van de sociale klasse vertonen verschillende product- en merkvoorkeuren op veel gebieden, waaronder kleding, meubels, vrijetijdsactiviteiten en auto’s. Ze verschillen ook in mediavoorkeuren. De hogere consumenten houden vaak van tijdschriften en boeken en de lagere consumenten houden vaak van tv. Zelfs in categorieën als tv zullen consumenten op het hoogste niveau er beter uitzien in nieuws en drama, terwijl consumenten op een lager niveau geneigd kunnen zijn tot realityshows en sport. Er zijn ook verschillen in taal: de advertentietekst en dialoog moeten gericht zijn op sociale klassen. Sociale factoren Naast culturele factoren beïnvloeden ook sociale factoren zoals referentiegroepen, familiale en sociale rollen en status ons koopgedrag. De referentiegroep van een persoon zijn alle groepen die een directe (gezicht) of indirecte invloed hebben op hun houding of gedrag. De groep met directe invloed wordt de ledengroep genoemd. Sommige hiervan zijn de belangrijkste groepen die eerlijk en informeel omgaan met mensen, zoals familieleden, vrienden, buren en collega’s. Mensen behoren ook tot secundaire groepen, zoals religieuze, professionele en vakbondsgroepen, die meestal formeler zijn en minder voortdurende interactie vereisen. De referentiegroep beïnvloedt leden op ten minste drie manieren. Ze stellen individuen bloot aan nieuw gedrag en levensstijlen, beïnvloeden attitudes en zelfconcepten en creëren compliance-druk die van invloed kan zijn op product- en merkkeuzes. Mensen zullen ook worden beïnvloed door groepen die niet bij hen horen. Een aspiratiegroep is een groep waar men lid van wil worden. Gescheiden groepen zijn groepen waarin individuen hun waarden of gedrag afwijzen. Als de invloed van de peergroep sterk is, moet de marketeer bepalen hoe zij de opinieleider van de groep beïnvloeden en beïnvloeden. Een opinieleider is iemand die informeel advies of informatie geeft over een specifiek product of productcategorie, zoals welk merk het beste is of hoe een specifiek product te gebruiken. Opinieleiders zijn meestal erg zelfverzekerd, sociaal actief en gebruiken deze categorie vaak. Marketeers proberen ze aan te trekken door hun demografische en psychologische kenmerken te identificeren, de media te identificeren die ze lezen en berichten naar hen te sturen. Kledingbedrijven zoals Hot Topic willen een diverse en modegevoelige jongerenmarkt aantrekken en werken samen om muziek te gebruiken om de stijl en het gedrag van opinieleiders na te bootsen.
https://www.webdeveloper.today/2022/02/adstxt-in-django-project.html |
https://webdevelopmentapp.com/nl/ |
Wat is Influences consumentengedrag?
