Aeroxspecials
Image default
Zakelijk

Hoe kies je een goede webdesigner?

Tegenwoordig is het bijna noodzakelijk voor ieder bedrijf om online vindbaar te zijn. Zo zoeken we voor de dichtstbijzijnde kapper altijd even op Google en checken we de prijzen voordat we langs hoppen. Ze zullen maar net dicht of te duur zijn…Tijd is geld! Misschien ben je onlangs wel gestart met je eigen bedrijf waarbij een website noodzakelijk is om voeten aan de grond te zetten. Het kan ook zo zijn dat je het gevoel hebt dat je huidige website wel een opfrisbeurt kan gebruiken. Klinkt allemaal goed, maar als je zelf geen ervaring hebt met websites dan kan het nogal wat tijd en energie kosten. Je kunt er ook voor kiezen om een webdesigner in te schakelen die zorgt dat jouw webdesign goed draait. Maar waar kies je nu een goede designer? En waar moet je rekening mee houden? 

Schrijf je verwachtingen op

Voordat je besluit om een webdesigner in te schakelen, is het verstandig om voor jezelf eerst alles op een rijtje te zetten. Je kunt namelijk nooit keuzes maken als je zelf eigenlijk niet weet wat je wilt of verwacht. De belangrijkste vraag die je jezelf hierbij kunt stellen is wat voor digitale oplossing je nodig hebt. Wil je gewoon een simpele, informatieve website waar mensen een contactformulier kunnen invullen of wil je graag een webshop of webapplicatie? Deze keuze is erg belangrijk om uiteindelijk te bepalen wat je verwacht van de partij die de website maakt. Schrijf alvorens je een gesprek ingaat goed op wat je verwacht en vooral wat je wilt dat de website oplevert. Dit maakt het voor zowel jezelf als de websitedesigner een stuk gemakkelijker. 

Shortlist maken

Nu je je verwachtingen, eisen en wensen op een rijtje hebt gezet, is het tijd voor de volgende stap: op zoek naar de juiste webdesigner! Probeer te starten met het maken van een shortlist. Zoek bijvoorbeeld 5 a 10 relevante webbedrijven op die volgens jou voldoen aan je verwachtingen.  Deze kun je het beste vinden via bijvoorbeeld Google Search. Gebruik bijvoorbeeld termen als: “webapplicatie bouwen [locatie]” of “webdesign [locatie]”. Houdt hierbij rekening met de locatie van je webdesigner, want persoonlijk contact is hierin een belangrijke factor. Wanneer je je shortlist hebt opgesteld, dan kun je inhoudelijk gaan kijken naar de webdesigners. Je kunt hierbij focussen op hun portfolio en klantreviews, maar ook kijken naar de manier van doen en laten. Het is vooral belangrijk dat je niet alleen een mooie website krijgt, maar dat deze ook echt werkt. Hierbij is goed contact van belang. 

Niveau van expertise beoordelen

Naast dat het contact goed moet zijn met de webdesigner, is het ook goed om te beoordelen of ze ook daadwerkelijk de beloofde expertise kunnen leveren. Er zijn tegenwoordig genoeg bedrijven die claimen dat ze weten wat ze doen, maar eigenlijk niet de kennis in huis hebben om het ook echt goed uit te voeren. Dat is zonde, omdat je vertrouwen en geld investeert in deze samenwerking. Houd bij de keuze van een webdesigner altijd je doel in gedachten: wat wil je uiteindelijk bereiken met de website? Zorg ervoor dat ze ook echt resultaat zullen boeken. Hebben ze bijvoorbeeld eigen webontwikkelaars? Weten ze wat een responsive design is? En weten ze hoe ze online marketing moeten toepassen op het webdesign? Dit zijn belangrijke vragen die je kunt vragen bij de keuze van een webdesigner. Veel succes