Kleding fotografie

Geplaatst door

Mooie productfoto’s zorgen voor hogere conversie, en dit geldt zeker voor kleding fotografie. Kleur vorm en materiaal weergave, of stofuitdrukking zoals ze dat zo mooi noemen in de fotografie, zijn cruciaal. En dit geld  natuurlijk niet alleen voor de conversie, maar ook voor het voorkomen van retouren.

Kleding fotografie

Kleding kan op verschillende manieren in beeld gebracht worden: op een mannequin (invisible man fotografie), pas pop of op een echt model.

Bij het fotograferen van kleding als productfotografie, spreken we over mannequin fotografie, maar het wordt ook wel invisible man-, hollow man-, of 3d fotografie genoemd. Deze wijze van kledingfotografie  leent zich bijvoorbeeld uitstekend voor fashion- sport- en werkkleding. Door het gebruik van de zogenaamde ‘buste’ pop worden de contouren van het kledingstuk perfect zichtbaar zonder dat deze zelf zichtbaar is. Dit is de meest populaire manier van kleding fotografie in grote aantallen voor bijvoorbeeld catalogie en e-commerce.

Kleur echtheid bij kledingfotografie

Kleur echtheid is altijd al een hot issue geweest in de modewereld en dit was er ver voor de digitalisering. Veel modewinkels lieten hun winkels vraag ontwerpen door architecten interieurbouwers en die kwamen vaak meer een sfeervol lichtplan. Dat zogenaamde sfeervolle licht is erg belangrijk in de retail omdat het zorgt voor de juiste mood bij de klant en dus bijdraagt aan de koopbereidheid. Neutraal licht (lees: koel) hoort daar dus niet bij. Een kritische klant, die graag wilde weten wat hij of zij kocht vroeg derhalve nog wel eens aan het personeel of ze even met het kledingstuk naar buiten of naar het raam mochten lopen zoadt ze de kleur goed konden zien.

Bij kledingfotografie is het ook lastig. Je hebt niet alleen te maken met de lichtbron, maar ook iedere sensor en beeldscherm geeft kleuren verschillend weer. In theorie zijn alle webtoepassingen in de kleurruite sRGB, dit is een gelimiteerde kleurruimte die weergegeven kan worden op verschillende beeldschermen, laptops, ipads en telefoons. De uitdaging is echter de kleurweergave met zo’n beperkte kleurruimte zo dicht mogelijk aan te laten sluiten bij het echte product bekeken onder gemiddeld daglicht, midden op de dag met licte sluierbewolking… 

U voelt hem al aankomen, dit is niet zo eenvoudig als het lijkt! We kunnen u hier echter wel enkele richtlijnen geven:

  1. Zorg ervoor dat de kleding gefotografeerd wordt met flitslicht. Flitslicht (xenon) heeft een kleurenspectrum met golflengtes die heel dicht tegen die van daglicht aanliggen.
  2. Vermijdt het fotograferen of het gebruik van fotostudios die werken met continue Led licht. Led licht geeft sommige kleuren heel zwak weer of mist een aantal kleurgolflengtes volledig.
  3. Zorg voor een goede eiking bij de opname en beoordeel de kleurechtheid van de foto op een gecalibreerd grafisch beeldscherm bij invallend daglicht.

Onder invloed van de e-commerce zijn er geautomatiseerede led installaties voor kledingfotografie in opmars, waar het met name gaat om een hoog volume aan foto’s tegen een zo  laag mogelijk uurtarief. Het gaat om futloos licht dat niet noodzakelijk past bij de stof van het kledingstuk.

Kleding fotografie op model

Met modelfotografie breng je je kleding tot leven. Zo kun je inspelen op de doelgroep en styling die jij voor ogen hebt met je merk en/of kleding. Hoogwaardige modelfotografie voor e-commerce, lookbooks, social media of printed marketing kan uw merk verder laden. Vaak valt de kleding ook beter op een echt model dan op een pop. Bovendien geeft de houding en uitstraling van het model een echte lading aan het kledingstuk.

https://www.studiovhf.com/