Natuurlijk is het aan te raden alle beschermende kleding te dragen tijdens het rijden op de motor. Als je valt kan dit ernstige verwondingen aanzienlijk terugdringen. Toch zie je zomers vaak veel motorrijders in hun korte broek en t-shirt op de motor. Welke regels zijn hier eigenlijk over? Binnen Europa is hier erg veel verschil in. Welke verschillen dit zijn zullen we je in deze blog uitleggen.
Nederland
In Nederland geldt eigenlijk maar één verplichting en dat is dat elke motorrijder een motorhelm moet dragen. Of dit nu een integraalhelm, een systeemhelm of een jethelm is, maakt niet uit. Voor de rest maakt het dus eigenlijk niets uit. Wellicht komt hier nog wel verandering in. We zien dit namelijk al gebeuren in andere landen binnen de EU, maar de regels verschillen vaak wel. Echter geldt wel dat alle beschermde kleding moet voldoen aan het Europese keurmerk.
Beschermde kleding is voor een motorrijder dus niet verplicht, maar voor iemand die lest zijn er wel verplichtingen. Als je in Nederland lest op de motor is het namelijk wel verplicht om beschermde kleding aan te hebben. Deze regel is opgelegd door het CBR.
België
Bij onze zuiderburen geldt echter wel een verplichting voor motorkleding. Hier moeten rijders kleding dragen die de armen benen en enkels beschermd. Hiernaast moet een passagier ook verplicht handschoenen dragen in België.
Frankrijk
In Frankrijk gelden ook weer een paar extra regels. Hier is een motorrijder namelijk verplicht om ’s nachts en bij slecht weer reflecterende kleding te dragen. Daarnaast moet iedere motorrijder een reflecterend vest bij zich hebben voor het geval zij pech krijgen. Ook moet het CE keurmerk zichtbaar zijn. Je moet dit dus niet uit je handschoenen knippen als je in België rijdt.
Oostenrijk
In Oostenrijk moet elke motorrijder een EHBO kit bij zich hebben. Beschermende kleding is hier dan weer niet verplicht.
Duitsland
In Duitsland geldt dat iedere brildragende motorrijder een reserve bril bij zich moet hebben. Deze regel geldt overigens ook in Oostenrijk en Zwitserland.
Je kunt dus wel stellen dat er veel verschillende regels zijn en dat het er hierdoor niet duidelijker op wordt. De kleding wordt door veel fabrikanten gemaakt, dus kun je er eigenlijk als motorrijder al niet meer om heen. Het is geen gek idee om deze kleding te verplichten. Of in ieder geval duidelijke regels te stellen die in de gehele Europese Unie gelden.
|