Klantenservice gaat niet alleen over hoffelijk zijn naar klanten – het is een essentieel onderdeel van de bedrijfsvoering dat van invloed kan zijn op uw bedrijfsresultaten en van invloed kan zijn op hoe jouw bedrijf in de publieke belangstelling wordt gezien. Verschillende spraakmakende bedrijven zijn de laatste tijd in het nieuws geweest en kwamen in de schijnwerpers te staan vanwege een slecht klantenservicebeleid. Het goede nieuws is dat het relatief eenvoudig is om een verbeterplan voor de klantenservice te implementeren dat uw bedrijf aan de top houdt. Ben je urenlang de klantenservice van bedrijven aan het opzoeken? Lees hier hoe je de klantenservice het snelst bereikt. Wat is klantenservice?Klantenservice bestaat uit een collectieve reeks beleidsregels die van toepassing zijn op elke manier waarop jij en jouw medewerkers met klanten omgaan. Het omvat alles, van hoeveel parkeerplaatsen je beschikbaar hebt tot hoe je klanten begroet, serviceklachten afhandelt en een back-up maakt van een product of dienst. In de kern gaat het bij hoogwaardige klantenservice om ervoor te zorgen dat jouw klanten het gevoel hebben dat ze door jouw bedrijf worden gewaardeerd, eerlijk worden behandeld en gewaardeerd. WaarschuwingKlanten delen vaak hun mening over bedrijven online en via sociale media, wat betekent dat zelfs één verkeerde beweging of waargenomen geringheid – vooral een die op camera is vastgelegd – zich snel kan verspreiden en jouw bedrijf kan schaden. Naast het leveren van hoogwaardige service, houd je in de gaten wat er online over jouw bedrijf wordt gezegd, zodat je eventuele klachten snel kunt behandelen en oplossen. Waarom klantenservice belangrijk isVeel bedrijven zoals het concurreren om klantendollars en klantenloyaliteit. De kans is groot dat je investeert in marketing- en reclame-inspanningen om consumenten bij jou binnen te halen. Het belangrijkste onderdeel van klantenservice is om de klanten te behouden als je ze eenmaal binnen hebt gehaald. Het kost aanzienlijk meer om nieuwe klanten aan te trekken dan om voor de klanten te zorgen die je al hebt. TipKlantenservice is belangrijk om de omzet te verminderen. Werknemers die te maken hebben met ontevreden klanten, zullen waarschijnlijk niet lang plezier hebben in hun werk en vertrekken mogelijk op zoek naar een meer gastvrije werkomgeving. Uitzonderlijke service verlenen?Een goede service begint bij jouw houding en de opleiding van jouw medewerkers. Goede service werkt immers van boven naar beneden, en medewerkers die specifiek zijn opgeleid in de kunst van hoogwaardige klantenservice, zullen jouw bedrijf veel vaker vertegenwoordigen op een manier die tevredenheid en herhalingsaankopen garandeert. Ontwikkel klantenservicebeleid: Implementeer servicebeleid dat elk denkbaar aspect van de klantervaring aanpakt. Dit omvat hoe snel de telefoon wordt beantwoord of jouw website- of e-mailvragen worden beantwoord, hoe genereus jouw retour- of omruilbeleid is en hoe je omgaat met boze klanten. Verplaats je in de schoenen van de klant en brainstorm over elk potentieel scenario dat jouw specifieke bedrijf kan tegenkomen, en ontwikkel vervolgens klantvriendelijke manieren om deze aan te pakken. Betrek jouw medewerkers bij het proces – je krijgt frisse ideeën en je kan je inleven in het klantenserviceconcept. Zorg voor klantenservicetraining: Train jouw medewerkers in het klantenservicebeleid. Rollenspel werkt goed met de ene medewerker als klant en de andere als medewerker. Modereer de sessie om je mening te geven over wat de rolspelers goed hebben gedaan en waar ze kunnen verbeteren. Maak klantenservicetraining een doorlopend onderdeel van het professionele ontwikkelingsprogramma van uw bedrijf, zodat medewerkers voortdurend worden aangespoord om hun spel te verbeteren. Probeer je in contact te komen met de klantenservice van overheidsinstanties? Lees hier hoe je dat doet. |
https://klantenservicedirect.nl/ |
De klantenservice van bedrijven opzoeken: dit is waarom een klantenservice belangrijk is
